Postupné zprovozňování nové křižovatky u Kosmonos na D10 začne v květnu

Foto: mb-net.cz
Nová mimoúrovňová křižovatka na dálnici D10 u Kosmonos se bude uvádět do provozu postupně od začátku května, hotovo má být 23. května. V podobném termínu má být dokončena úprava nedaleké křižovatky u 13. brány společnosti Škoda Auto. Ještě letos má začít i stavba přeložky silnice I/16 do Martinovic, které od nové křižovatky povede. Novinářům to dnes řekli generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl a ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Klíčová změna nastane z 3. na 4. května, kdy bychom měli pustit levý jízdní pás, dopravu z režimu 2+2 jízdní pruhy na pravém jízdním pásu bychom měli pustit na levý pás, to znamená, že to největší dopravní omezení, která tady dnes je, zmizí,“ řekl Mátl.
Stavbaři pracují za provozu, omezení jsou po celou dobu stavby pouze částečná, dopravní režim se několikrát měnil. Udržet provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy bylo podle Mátla ve vytíženém úseku nezbytné. „A zároveň je to stavba křižovatky, která není jednoduchá, je to prstenec, spoustu násypů, větve, a bohužel od začátku provázená spoustou problémů, zejména s přeložkami vysokého napětí ČEZu, které vadily samotné stavbě a nemohly být úplně přeloženy v předstihu,“ řekl Mátl. Stavba podle něj kvůli tomu nabrala zpoždění asi 30 dnů.
Stavbaře nyní čeká dokončení poslední vrstvy na křižovatce a jejích větvích a kompletní konstrukční vrstvy na levé jízdním pásu dálnice. V květnu přijdou na řadu dokončovací práce, například na portálech dopravního značení a bezpečnostních prvcích.
ŘSD v nedávných dnech spustilo tendr na zhotovitele přeložky silnice I/16 ve směru na Jičín. Archeologický průzkum by měl být v létě a ještě letos by měla začít stavba nové silnice. „To bude znamenat významnou úsporu času pro všechny, kteří pojedou do budoucna směrem na Jičín, na Krkonoše, ale zejména to uleví těm obcím, které dnes nesou zátěž tranzitní dopravy na silnici I/16,“ řekl Kupka.
Na dálnici D10 chystá ŘSD v budoucnu také rozšíření na šestipruhové uspořádání, aktuálně má vydané kladné stanovisko EIA a vznikají první projekty. „První úseky, které by se měly stavět a realizovat, je právě oblast Mladá Boleslav k Bezděčínu a úsek od Prahy a pak postupně bychom to chtěli propojovat,“ řekl Mátl. Pokud se podaří vykoupit pozemky, zhruba kolem roku 2029-30 by mohly začít stavební práce, doplnil Mátl.
S rozsáhlou přestavbou křižovatky zhruba na 46. kilometru dálnice D10 začalo ŘSD v září 2023, práce provádí společnost Eurovia CS, ze soutěže vzešla cena téměř 737 milionů korun bez daně. Podle Mátla se stavba zhruba o 20 až 25 procent prodraží, důvodem jsou komplikace zejména na začátku stavby a úpravy harmonogramu.
Nová křižovatka bude mít vnější průměr 140 metrů, zaústěno do ní bude devět větví, které propojí dálnici D10 ve směru na Turnov i na Prahu, silnici I/38, průmyslovou zónu a přeložku silnice I/16, jejíž výstavba má letos začít.
Zdroj: ČTK