Škoda Auto začala testovat ve výrobním závodě privátní mobilní síť 5G
Škoda Auto spustila ve svém hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi pilotní provoz privátní rychlé mobilní sítě 5G od společnosti Vodafone. Přenos dat sítí 5G se v pilotní fázi uplatní při autonomní přepravě nově vyrobených vozů v hlavním mladoboleslavském závodě Škody. Firmy to dnes oznámily v tiskových zprávách.
„Mobilní 5G privátní síť nám pomůže například v automatizaci parkování aut. Vyrobená auta přemístíme na odstavné parkoviště bez zásahu řidiče pouze pomocí automaticky řízených vozíků. Mobilní privátní síť plánujeme využít i pro automatické nahrávání softwaru a nastavení vyráběného automobilu,“ uvedl odborný koordinátor plánování datových sítí Škody Martin Polák.
Mobilní privátní síť využívá stejné prvky infrastruktury jako veřejná mobilní síť s tím rozdílem, že firma ji má instalovanou ve své lokalitě a dedikovanou pouze pro sebe. Jde tak o nejbezpečnější a nejstabilnější způsob připojení. Takzvanou standalone síť vybudoval Vodafone na technologiích Nokia.
Síť Škody Auto využívá privátní rozsah frekvencí, který je pro výrobní závod unikátní. Síť proto zabezpečuje spolehlivý bezdrátový přenos velkého množství dat a zaručuje i při vysokém vytížení dostatečnou kapacitu. Díky technologii 5G se navíc snižuje latence, tedy časová prodleva související s přenosem dat k senzorům, strojům, vozidlům nebo jiným zařízením, a to až na jednu milisekundu. Tím je síť 5G výrazně rychlejší než běžné bezdrátové spojení Wi-Fi nebo jiné způsoby sdílení dat.
Privátní síť 5G umožní digitálně propojenému výrobnímu závodu zavést nové technologie mimo jiné z Průmyslu 4.0, rozsáhlejší využití umělé inteligence nebo další rozvoj v oblasti sdílených dat. Další možnosti k využití nabízí inteligentní síťové propojení robotů a bezdrátové sdílení údajů mezi montážními stanicemi.
Škoda propojila svoji mobilní síť 5G se stávající datovou infrastrukturou, aby zajistila nezbytnou bezpečnost dat a získala zkušeností s rozvojem této technologie v podnikovém prostředí. Společnost plánuje provoz rychlé sítě rozšířit do všech částí výroby a logistiky. V budoucnu se bude používat mimo jiné při autonomní přepravě vozů a v oblasti prediktivní údržby. Počítá se i s dalšími testy v kombinaci s různými zařízeními v laboratoři Škoda FabLab.