Škoda Muzeum: Prozkoumejte design značky Škoda v proměnách času

 Škoda Muzeum: Prozkoumejte design značky Škoda v proměnách času

Foto: Škoda Muzeum

Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi je do 22. listopadu k vidění výstava z úspěšného cyklu „Jak vzniká automobil v proměnách času“, na téma „Designový jazyk vozů L&K a Škoda“. Velkoformátové panely s průvodními texty, designovými skicami a řadou fotografií, vyprávějí příběh vzniku vozu jako celku i jeho důležitých částí: kol, volantů nebo třeba světlometů. Zaujmou také proměny použitých přírodních a syntetických materiálů, pozornost si zaslouží také dlouhá cesta od prvních autorádií k dnešním multimediálním systémům.

Reklama

Vše začalo již v 19. století elegantními liniemi a pečlivou povrchovou úpravou jízdních kol. Skutečným odrazovým můstkem a nositelem originálního designového jazyka se však stal až první automobil: „Věnujme pozornost Voiturettě Laurin & Klement! Vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní; jest to dokonalé malé vydání velkých vozů. Prodloužená, nízká a velmi pohodlná,“ soudil v prosinci 1905 respektovaný novinář Vilém „Henry“ Heinz v historicky první odborné recenzi Voiturette A.

Profese automobilového designera se od práce konstruktéra a technologa výroby karoserií oddělila až ve druhé polovině 20. století. Ale i později využívala řada světových automobilek služeb externích průmyslových designérů, renomovaných sochařů či grafiků. Zvláště v 50.-90. letech 20. století vynikala italská studia. Původní návrh sedanu Škoda 720 ID mladého Giorgetta Giugiara se sice z politických důvodů v sériové výrobě nikdy nerealizoval, zato Škoda Favorit podle návrhu týmu Nuccia Bertoneho byla ve své době nejmodernějším autem Východního bloku.

Další vývoj již probíhal v rámci koncernu Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto od roku 1991. Silné zázemí a bohaté zkušenosti strategického partnera umožnily vytvořit samostatné oddělení Škoda Design. Jeho inspirativním sídlem je mladoboleslavská vila z roku 1890, stojící na břehu Jizery. Škoda Design zaměstnává lidi 30 různých národností. Vždyť stejně jako kdysi je Škoda globální značkou, jejíž design musí respektovat specifický vkus a hodnoty zákazníků ve více než 100 zemích světa.

Exponáty ve Škoda Muzeu poukazují na estetické cítění svých tvůrců. Ti se málokdy uchýlili k extravaganci. Srdce širokého spektra zákazníků na všech světadílech dokázali získat zpravidla neokázalým, přesto nezaměnitelným vzhledem automobilů vkusných proporcí.

Nad tvůrci původního designového jazyka portfolia éry Laurin & Klement (1905-1925) i prvních desetiletí pod značkou Škoda visí velký otazník.

Dnešní designový jazyk, pojmenovaný Modern Solid formuje budoucí automobily značky Škoda. Navazuje tak na dlouhou tradici péče o vzhled vozů Laurin & Klement a Škoda. Vývoj jejich tvarů můžete nyní vidět právě na mimořádné výstavě ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. V jejím rámci můžete shlédnout unikáty ze sbírek Škoda Muzea: předválečná proudnicová Škoda 935 Dynamic, domácí poválečné prototypy, zhmotnění návrhů italských designových studií nebo výstavní koncepty, které vznikají od začlenění značky Škoda do koncernu VW. Ty zastupuje pětice vozů Škoda, a to Octavia Combi (1997) týmu Dirka van Braeckela, Škoda Yeti (2005) Thomase Ingenlatha, Škoda Joyster (2007) s rukopisem Jense Manskeho, Škoda Vision S (2016) z éry Jozefa Kabaně či Škoda Vision iV (2019) současného šéfdesignéra Olivera Stefaniho. Ten ostatně stojí za nejnovější kapitolou dlouhého příběhu designového jazyka značky Škoda. Automobilka letos představila šestici budoucích elektrických modelů, které už budou plně vycházet z nového designového jazyka značky, Modern Solid, jehož principy naznačila již studie Vision 7S a její pojetí budou rozvíjet sériové modely v nejbližších letech. Ale to je už hudba budoucnosti.

Škoda Muzeum

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share This