CYKLISTOU VE MĚSTĚ AUTOMOBILŮ?

Foto: Ilustrační
Mladoboleslavské cyklostezky, promyšlený koncept nebo spleť bezcílných cest?
Studenti Gymnázia Dr. Josefa Pekaře v rámci mediálního projektu vytvořili několik článků, které se věnují aktuálním tématům z Mladoboleslavska. Přinášíme vám další z nich…
Město Mladá Boleslav postupuje podle Generálu cyklistické dopravy z roku 2005, díky kterému postupně ulevuje přetíženým silnicím od frekventované dopravy.
V této souvislosti se letos mimo jiné pracovalo na plánované cyklostezce spojující Českobratrské náměstí s obchodním centrem Olympia.
S novými projekty cyklostezek se pojí i mnoho podmínek policie, kterými se úřady musí řídit. Jednou z nich je například nasvětlení nebo rozdělení přechodů delších šesti metrů, které na cyklostezky navazují, nápomocnými ostrůvky.
„Ačkoli se může zdát, že budování cyklostezek je značně zmatené, všechno máme pod kontrolou. Běžnému obyvateli se může zdát, že postupujeme nesystematicky, vše ale nelze hned a je kolem toho hodně řešení‘‘, tvrdí vedoucí oddělení rozvoje města Jitka Součková.
Další způsob, jak se vedení města snaží rozšířit zájem o cyklistiku jsou letos nově používaná Rekola, sdílená kola, rozmístěná po celém městě, která si každý může volně propůjčit, stačí k tomu pouze aplikace v chytrém telefonu. I díky tomu se zájem o využití ekologičtějších prostředků, než je automobilová doprava, stále zvyšuje.
Oslovili jsme studenta Gymnázia Dr. J. Pekaře, Martina Šlachtu, který zmíněná Rekola často využívá:
Jaký máte na Rekola názor?
Koncept sdílených kol mi přijde velice zajímavý a mně osobně velice pomáhá při přesunech po městě. Přestože mám vlastní kolo, na přesuny po městě, hlavně do práce, používám pouze Rekola, jelikož u nich se nemusím bát, že je někdo poškodí nebo ukradne.
Změnil byste něco na celém konceptu?
Hlavní součástí služby je aplikace pro mobilní telefony. Po několika posledních aktualizacích už ji nelze nic moc vytknout. Co mne mrzí, ale co bohužel není v silách služby, je chování uživatelů, kteří často špatně parkují kola, či nehlásí závady na kolech. Často se mi stává, že je kolo nevhodně zaparkované, nebo má například spadlý řetěz.
Jak myslíte, že se využívání kol bude vyvíjet do budoucna?
Myslím si, že sdílená kola mají do budoucna velký potenciál. Doufám, že se u nás bude služba rozšiřovat, tak jako v jiných městech, jako je Praha nebo Ostrava. Už nyní je hojně využívána a její obliba stále roste především u studentů. Od příštího roku očekávám také navýšení počtu kol a rozšíření parkovacích zón.
Jaká je vaše celková spokojenost s cyklostezkami v Mladé Boleslavi?
Co se infrastruktury týče, počet cyklostezek je v Boleslavi na velikost města adekvátní. Síť je celkem rozsáhlá, ale najdou se místa, kde chybí rozumné napojení jednotlivých cyklostezek na sebe. Zde je ještě prostor ke zlepšení. Hlavní problém vidím v malém počtu stojanů na kola po městě. Ty jsou stejně jako cyklostezky v kompetenci města a přibývají opravdu velmi pomalu. Ačkoli se občanům může zdát, že koncept nemá smysl, město na dokončení celého projektu intenzivně pracuje a zdá se, že do budoucna má velký potenciál.
Autoři: Iveta Drbohlavová, Natálie Popelová
Článek vznikl v rámci mediálního projektu studentů Gymnázia Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi pod vedením profesorky Zdeňky Šerákové a novináře Michala Bělky, absolventa gymnázia. Cílem projektu bylo posílení občanských a komunikačních kompetencí studentů, vštípení etických zásad a utužení vztahu studentů s regionem, v němž žijí.