Loňský požár v Mladé Boleslavi je druhým nejničivějším v ČR od roku 1990
Loňský požár průmyslových hal firmy Grupo Antolin Turnov v Mladé Boleslavi je s odhadem škody tři miliardy korun druhým nejničivějším v ČR od roku 1990. O miliardu více činily škody při požáru, který v srpnu 2015 zasáhl propylenovou jednotku chemičky Unipetrol v Záluží u Litvínova. Policie loni ze založení požáru v Mladé Boleslavi obvinila muže z Českolipska, hrozí mu až 15 let vězení.
Výrobu dveřních výplní pro auta, která vyrábí Škoda Auto, obnovila firma Grupo Antolin Turnov loni po rozsáhlém požáru svého výrobního podniku v Mladé Boleslavi asi po osmi týdnech. Požár průmyslových hal vypukl loni 29. ledna. Po deseti měsících vyšetřování jeho příčin obvinila policie z obecného ohrožení pětatřicetiletého muže, který podle ní oheň založil. Muž je ve vazbě, vyšetřování ani po roce neskončilo. Na místě je dnes volná betonová plocha, v sousedství je hala, kterou požár nezasáhl. Grupo Antolin Turnov v ní pokračuje ve výrobě.
Hořet začalo u mladoboleslavského nádraží v části Čejetičky 29. ledna kolem 20:30 hodin od palet vyskládaných do desetimetrové výšky. Požár se přenesl na sousední skladovací a výrobní haly. „Největší komplikací byl extrémně silný vítr dosahující až 90 km/h, který srážel vodní proudy. Dostřik tak byl neefektivní, navíc vítr odtrhával plechové opláštění objektu, což přispělo k rychlému šíření požáru. Hasiči tak ani nemohli jít proti frontě požáru, kde je začaly ohrožovat odlétávající velké kusy plechu z bortící se trapézové konstrukce, což bylo velice nebezpečné,“ uvedl za středočeské hasiče Ladislav Holomčík.
Požár likvidovalo přes 100 hasičů a kolem 40 hasičských aut, s demolicí objektu následně pomáhalo i pásové rypadlo ze záchranného útvaru hasičů. Na několik hodin platil nejvyšší stupeň požárního poplachu. Požár pak uhasili zhruba po 17 hodinách druhý den odpoledne. Dvě haly, kde byly plastové součásti aut a linky na jejich výrobu, oheň zcela zničil.
Výpadek dodávek dílů narušil výrobu mladoboleslavské automobilky, která musela několik týdnů produkovat nekompletní vozy modelu Octavia. „Původní odhady hrozily odstavením výroby dveřních výplní až na devět měsíců,“ řekla mluvčí Škoda Auto Martina Špittová. Tým Škoda Auto a Grupo Antolin ale výrobu výplní obnovil za osm týdnů. Díky tomu mohla automobilka začít postupně nekompletní vozy dokončit a průběžně je co nejrychleji doručovat svým zákazníkům, doplnila mluvčí. Výrobu dveřních výplní v Mladé Boleslavi zcela obnovili na plnou kapacitu na začátku loňského června. Poslední vůz Octavia, který čekal na chybějící dveřní výplně, automobilka zkompletovala na začátku loňského září.
Hasičští a policejní vyšetřovatelé pracovali při vyšetřování se třemi verzemi, a to úmyslným založením, nedbalostí nebo technickou závadou. Z obecného ohrožení obvinila policie loni na konci listopadu pětatřicetiletého muže z Českolipska, hrozí mu až 15 let vězení. Podle policie měl založil požár v místě, kde byly uskladněny dřevěné palety. Případ není podle krajské policejní mluvčí Vlasty Suchánkové uzavřený, vyšetřování je vedeno vazebně. „Nadále je to ve vyšetřování,“ uvedla. Vyšetřovatelé rovněž zvýšili odhad škody na téměř tři miliardy korun, původní odhad byl jedna miliarda.
Zdroj: ČTK