Reklamace bez účtenky

 Reklamace bez účtenky

(článek Občanské poradny Respondeo, obrázek zdroj Pixabay.com)

Potřebujete reklamovat zboží, ale vyhodili jste účtenku? Nezoufejte.

Každý z vás se s tím už jistě někdy setkal. Koupili jste si k Vánocům vysněný kávovar, těšíte se, jak si vychutnáte svou pravidelnou ranní kávu, ale po 5 měsících používání jej zapnete a ani se nerozsvítí.

Co teď? Většina prodejců vám odpoví, že k reklamaci výrobku potřebujete originální účtenku.

Proto každý z vás hned prohledá svou krabičku, která je plná vybledlých účtenek a zoufale hledá právě tu potřebnou.

Nenechte se ale mýlit, pokud nemáte účtenku, neztrácíte tím nárok na reklamaci.

Koupi v obchodě stačí prokázat například výpisem z účtu (pokud jste použili platební kartu), vyfotit si účtenku v den koupě do telefonu nebo případné svědectví, že jste si zboží v daném obchodě opravdu zakoupili.

Stejné je to s originálním obalem, či dodáním veškerého příslušenství, pokud s ním vada přímo nesouvisí.

Prodejce to po vás ani nemůže požadovat.

Reklamační lhůta

Při reklamaci zboží má prodávající na vyřízení 30 kalendářních dnů od jejího uplatnění a lhůtu lze prodloužit pouze s vaším souhlasem.

V reklamační lhůtě se musí vada vašeho výrobku stihnout posoudit, rozhodnout o uznání reklamace, případně také provést opravu a informovat vás o vyřízení reklamace.

Uplatníte-li reklamaci na zboží, musí vám prodávající vystavit reklamační protokol.

Reklamace zboží do šesti měsíců

Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení, požadovaný způsob vyřízení reklamace a aktuální stav reklamovaného zboží.

Většina spotřebitelů neví, že pokud zboží reklamují do 6 měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu.

Co to pro vás v praxi znamená? Pokud prodávající zamítne reklamaci v prvních 6 měsících od koupě zboží, nemůže argumentovat, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo běžným opotřebení věci.

Dle zákona projeví-li se vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná.

Tím pádem, pokud chce prodejce reklamaci zamítnout, musí nejprve toto zákonné tvrzení vyvrátit.

V této souvislosti máte tedy mnohem větší šanci na úspěch s vyřízením reklamace.

Veškeré náklady jsou pak na prodávajícím

Veškeré náklady spojené s reklamací hradí prodávající. Nemá právo po vás požadovat jakoukoliv náhradu, ani v případě neoprávněné reklamace.

Potřebujte poradit? Obraťte se na Občanské poradenství na Mladoboleslavsku, které od ledna 2020 nabízí Respondeo, z. s.. Zcela bezplatně a diskrétně.

Poradna je vždy ve čtvrtek od 10 do 12 a 13 do 16 hodin (po dohodě je možné službu využít i v jiné dny) na adrese Sirotkova 1242 (budova bývalého Telecomu) v Mladé Boleslavi; více informací na číslech 725306332 nebo 731588632, emailu poradna@respondeo.cz nebo webu www.respondeo.cz.

 

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share This