O NÁS A JIZEŘE
Ve spolupráci s Pilotní akademií Mladá Boleslav jsme pořídili letecké záběry „naší“ Jizery.
Rozhodli jsme se jí věnovat také pár řádků a přinést Vám několik zajímavostí spojených s Mladou Boleslaví, které jste možná nevěděli.
Přeci jen je Jizera důležitou součástí života v našem městě již od nepaměti…
Jizera pramení v Jizerských horách na české straně hory Smrk.
Tvoří zároveň část přírodní státní hranice s Polskem.
Pokud byste se vypravili od jejího pramene až do Mladé Boleslavi, prošli byste například rozsáhlými rašeliništi Velké jizerské louky i Krkonošským národním parkem, Harrachovem, Semily, Železným brodem, Svijany a dalšími přilehlými městy.
Pořídili jsme záběry Jizery mezi obcí Svijany a Benátky nad Jizerou a pokusili se tak nabídnout nevšední podívanou na řeku…
Jizera dávala i brala…
Jizera už od dob dávno minulých sloužila našemu městu jako nenahraditelný prvek využívaný k nejrůznějším typům obchodování, dovozu a později i průmyslové výrobě.
Jednou ze zajímavostí je tzv. voroplavba, kterou bychom před třemi/čtyřmi stoletími na Jizeře mohli pozorovat i v Mladé Boleslavi.
Voroplavba po Jizeře – 16. století
Před třemi či čtyřmi stoletími bychom na Jizeře mohli pozorovat táhnoucí se dlouhé řady vorů, převážející dřevo.
Této řadě vorů svázaných dohromady se říkalo „prameny“.
Ty byly ovládány pomocí dlouhých tyčí a 2-3 vesel, tzv. „rudlat“ upevněných na prvním voru.
Obsluhovala je obvykle skupina čtyř „plavců“ – tak se říkalo lidem, kteří v minulosti plavili dřevo po splavných řekách.
Tímto způsobem se dříve řešil nedostatek této potřebné suroviny, potom, co se v určité lokalitě okolní dřevo již vykácelo.
Vory převážely dřevo z výše položených zalesněných oblastí, do lokalit, kde ho bylo již nedostatek.
Textilní průmysl – od 19. století
Textilní průmysl byl od 19. století jedním z hlavních zdrojů obživy.
První přádelna byla na Jizeře vybudována v letech 1861-1865 nedaleko Semil.
Klingerova textilka – Proč je Česana – Česana?
V Mladé Boleslavi v roce 1819 založili kolorista Karl Köchlin a kreslič Jeremias Singer na levém břehu Jizery firmu na výrobu kartounů = bavlněný druh látky.
Během několika let firma zaměstnávala cca 600 dělníků a dalších 400 domácích tkalců.
V následujících letech se několikrát střídali majitele firmy a v roce 1881 jí získal Ignác Klinger.
Postupně docházelo k rozsáhle přestavbě továrny na přádelnu a k jejímu rozšíření na protější břeh řeky.
Právě odtud se zachoval zkrácený název Česana – původně přádelna česané příze.
Textilce se dařilo a na přelomu 19. a 20. století již zaměstnávala 2000 lidí.
Nicméně, sláva textilek začala postupně ustupovat do pozadí a po znárodnění objektu zastavila mladoboleslavská textilka 40. letech výrobu.
Budovy začaly sloužit národnímu podniku Mototechna, respektive automobilce.
V roce 2006 byly budovy zbourány a ustoupily novému technologickému centru Škoda Auto.
Tak jako řeka dávala, tak podobně i BRALA…
A to zejména prostřednictvím mohutných záplav, které postihly tehdy ne tak připravenou a vyspělou Mladou Boleslav.
1888 – Hladina Jizery stoupla o tři metry
V srpnu roku 1888 pršelo nepřetržitě 18 hodin a lijáky navýšily hladinu Jizery o necelé 3 metry.
Dobytek byl zachraňován loďkami, povodňová voda se valila okny do Podstupenského mlýna, do areálu Klingrovy textilky – později Mototechny – se vjíždělo na loďkách.
1898 – Odříznuté hlavní nádraží
O deset let později povodeň v roce 1898 vyřadila z provozu hlavní nádraží.
Velká voda totiž zatopila cestu k nádraží a vlaky tak nádražím pouze projížděli a zastavovaly v Debři.
Po řece tenkrát plul nábytek, králikárny, ploty a další části staveb…
Čapkův hostinec na Podolci zalila voda až po strop.
A podzámecký mlynář s čeledínem tehdy vylezli před velkou vodou na strom, odkud museli být zachráněni z loďky.
40. léta, 20. století – Těla německých vojáků
Existují také záznamy, ze 40. let 20. století, kdy Jizera v Mladé Boleslavi unášela i těla německých vojáků, které „kdesi nahoře“ spláchla velká vlna.
Pilotní akademie Mladá Boleslav:
Je jediná profesionální letecká škola působící na letišti Mladá Boleslav.
Zaměřuje se především na teoretickou a praktickou výuku pilota SLZ (sportovní létající zařízení, obecně známého jako ultralehké letadlo).
Slouží také jako půjčovna UL letadel a sama poskytuje vyhlídkové lety.
FB – Pilotní akademie MB
Zdroje:
Boleslavica ’15: vlastivědný sborník Mladoboleslavska. Mladá Boleslav: Muzeum Mladoboleslavska, 2015.
http://www.cesky-raj.info/dr-cs/4721-reka-jizera.html
http://mb-net.cz/zaplavy-a-povodne/ms-24400/p1=39531
http://m.mb-net.cz/zanikle-mladoboleslavske-tovarny/ms-24399/p1=24399