Respondeo: Předvánoční online nákupy. Na co si dát pozor?

 Respondeo: Předvánoční online nákupy. Na co si dát pozor?

Občanské poradenství Respondeo:

Letošní předvánoční doba ve spojení s opatřeními proti koronaviru nahrává nákupům přes internet víc než v předchozích letech.

Mezi obecná doporučení patří vyhledat si zkušenosti ostatních zákazníků s prodejcem. Zpozorněte hlavně při negativním hodnocení, ale mějte na paměti, že jak u negativního, tak u pozitivního hodnocení se může jednat o falešnou recenzi.  

Prodejce by měl zákazníka seznámit s celou řadou informací – např. jeho identifikační údaje, nákupní řád a obchodní a reklamační podmínky. Bohužel existují prodejci, kteří mají nastaveny podmínky tak, že krátí práva spotřebitele – např. zkrácení lhůty na odstoupení od smlouvy či požadavek, aby kupující odstoupil od smlouvy písemnou formou a zároveň emailem, inkasováním poplatku za odstoupení od smlouvy atd.

Proti podobným ustanovením se může kupující vůči prodejci ohradit, případně dát podnět na Českou obchodní inspekci. Kvůli případné ochraně je vhodné si archivovat nejen veškerou komunikaci s prodávajícím, ale i obchodní podmínky.

Vyplatí se také obezřetnost při placení zboží, zejména u platby předem na účet či platby kartou u neznámého prodejce. Tam je bezpečnější využít např. zaslání na dobírku, případně různé platební systémy (PayPal, PayU).  Od roku 2021 budou platby kartou přes internet lépe chráněny, konkrétně bude muset plátce kromě údajů o kartě potvrdit transakci prostřednictvím mobilní aplikace, konkrétně otiskem prstu, skenem obličeje či novým heslem, tzv. ePINem.

Část zákazníků využívá k nákupu také internetové bazary, dražební portály apod. U nich provozovatel webových stránek funguje jen jako zprostředkovatel, ale samotné uzavření obchodu už je na kupujícím a prodávajícím (stejně jako např. nákup přes Facebook). Na nich je, jak si domluví předání zboží a jeho zaplacení; kupující nemá právo zboží reklamovat ani odstoupit od smlouvy do 14 dnů. Riziková je také platba předem na účet. Některé webové stránky ale nabízí různé formy certifikace a ověření prodejců, podle nichž se lze orientovat. 

Přes veškerou opatrnost se může stát, že narazíte na nepoctivého prodejce nebo jiný problém, s nímž si nebudete vědět rady. Neváhejte se proto obrátit na bezplatnou službu občanského poradenství Respondeo, dostupnou vždy ve čtvrtek v 10 – 12 a 13 – 16 hodin na adrese Sirotkova 1242 v Mladé Boleslavi.
Více informací na čísle 725 306 332 nebo emailu poradna@respondeo.cz.

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share This