Škoda Auto představila svou cestu k maximální míře udržitelnosti

 Škoda Auto představila svou cestu k maximální míře udržitelnosti

Foto: Ilustrační / mladaboleslav.cz

Škoda Auto uspořádala konferenci Green Energy, na níž představila řadu projektů zaměřených na snížení uhlíkové stopy ve výrobě, prodeji i provozu a servisu svých vozů. Jedním z hlavních cílů je dosáhnout do roku 2030 uhlíkově neutrální výroby ve všech závodech v České republice. Snižování dopadů na životní prostředí se ale týká i nového nakládání s materiály, recyklace, elektromobility či prodejní sítě.

Reklama

Přechod na čistou energii

Škoda Auto ve spolupráci se společností ČEZ ESCO vybudovala rozsáhlé fotovoltaické elektrárny. Jejich celkový instalovaný výkon činí přes 2,1 MWp s plochou střechy přes 10 tisíc m2 a veškeré náklady nese ČEZ ESCO. Škoda Auto platí jen za spotřebovanou elektřinu. Fotovoltaika na střeše Škoda Parts (U51) o výkonu takřka 1,2 MW byla ve své době jedna z největších střešních elektráren v ČR.

Foto: Škoda Auto

Společnost ŠKO-ENERGO, která zajišťuje energie pro automobilku Škoda Auto i město Mladá Boleslav dále modernizuje teplárnu v Mladé Boleslavi na 100% využití biomasy. Modernizace by měla být dokončena do konce roku 2027. Součástí obnovitelných zdrojů energie je také větrný park v Melči, který ročně vyrobí přes 26 GWh energie a funguje od začátku roku 2024.

Výroba baterií do elektromobilů pro celý koncern

V roce 2023 automobilka rozšířila výrobu baterií pro plně elektrické vozy a současná kapacita činí 1500 trakčních akumulátorů pro čistě elektrické vozy. Tím se závod v Mladé Boleslavi stal jedním z největších výrobců těchto komponent v celém koncernu Volkswagen. Dodává baterie nejen pro model Enyaq, ale také pro vozy ostatních koncernových značek.

V červnu tohoto roku Škoda Auto spustila provoz unikátního tomografického centra pro analýzu vysokonapěťových baterií, které posouvá celkovou kvalitu a spolehlivost baterií pro elektromobily na novou úroveň. Pracoviště je schopné pomocí tomografu bez nutnosti mechanického proniknutí dovnitř baterie zobrazit její vnitřní strukturu ve velmi vysokém rozlišení.

Bateriový skener / Foto: Škoda Auto

Nové materiály včetně přírodních surovin

Již dnes je 85 % hmotnosti automobilů Škoda recyklovatelných a například nová Škoda Octavia používá recyklované látky v interiérech Lodge a Sportline nebo ekologicky zpracovanou kůži v interiéru Suite, k jejímuž vyčinění se používají udržitelné materiály, včetně slupek z kávových zrn.

Škoda Auto dodává do svých provozů vlastní kávu získanou podle zásad Rainforest Alliance. Slupky z kávových plodů, které by se jinak zlikvidovaly jako odpad, se následně použijí k udržitelnému zpracování kožených potahů.

IVET Show car / Foto: Škoda Auto

IVET Show car:

Škoda Auto neustále pracuje na zvýšení podílu recyklovaných a recyklovatelných materiálů tak, aby nejen vyhověla budoucí evropské legislativě, ale aby zároveň maximálně snižovala uhlíkovou stopu i spotřebu fosilních zdrojů.

Studie IVET Show Car vychází ze sériového modelu Škoda Enyaq, ale oproti běžnému sériovému Enyaqu, koncept více než zdvojnásobuje využití recyklovaných plastů. 

Zdroj: Škoda Auto
IVET Show car / Foto: Škoda Auto

Nabíjecí infrastruktura roste, dealerům pomáhají stacionární úložiště

Odbyt plně elektrických a plug-in hybridních vozů v České republice zvolna narůstá i díky podpoře Vlády ČR, narozdíl od západní Evropy, kde je poptávka na sestupné křivce. Rychlejším rozvojem ovšem prochází síť dobíjecích stanic, což přispívá k dostatečné hustotě ve vztahu k počtu elektromobilů. Cílem nedávno schválené aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, na kterém se Škoda Auto aktivně podílela a spolupracovala s veřejným, soukromým i akademickým sektorem, je do roku 2030 zajistit 20 800 dobíjecích bodů (z toho 2 250 nad 50 kW).

Škoda Auto ve spolupráci s dodavateli, jako je ČEZ ESCO, vybavila také několik desítek dealerství po celé ČR dobíjecími wallboxy pro dobíjení elektrických vozů zákazníků a partnerů. Obě firmy se společně zabývají rovněž tématem dalšího využití baterií z elektroaut ve velkých stacionárních úložištích.

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share This