Mladá Boleslav v ryzím stříbře
Česká mincovna zvěčnila Mladou Boleslav v ryzím stříbře
Série investičních medailí České mincovny postupně představuje naše statutární města.
Třináctým významným sídlem České republiky zvěčněným v ryzím stříbře se stala Mladá Boleslav.
Úctyhodná není jenom hmotnost majestátních medailí, ale také jejich unikátnost.
Celkem vznikne pouhých 48 půlkilogramových exemplářů a 24 kilogramových exemplářů, z nichž každý je ručně číslovaný na hraně.
Pořizovací cena půlkilogramového exempláře činí necelých 24 tisíc korun a kilového necelých 44 tisíc korun.
Město údajně plánuje zakoupit několik těchto medailí, z nichž by některé mohly být použity pro případy ocenění někoho mimořádného.
(informace z roku 2018)
Motiv medaile
Dominantní motiv averzní strany medaile je mladoboleslavský hrad, který byl v 16. století přestavěn na renesanční zámek.
Motiv averzní strany doplňuje mimořádně detailní zpracování leteckého pohledu na centrum města.
Averz je dohromady dílem hned tří nadaných jabloneckých medailérů. (Irena Hradecká, DiS., Petra Brodská, DiS., Jakub Matouš, DiS.)
Reverzní strana je společná všem medailím z investičního cyklu – nese mapu České republiky, na které jsou zvýrazněna všechna statutární města. (Autorem je MgA. Miroslav Schovanec, DiS.)
Mladá Boleslav…
Většina z nás má středočeskou metropoli neodmyslitelně spojenou s moderním automobilovým průmyslem.
Mladá Boleslav je však zároveň místem, jehož historie sahá více než tisíc let do minulosti.
Ve druhé polovině 10. století ji – nejprve coby hradiště – založil kníže Boleslav II. řečený Pobožný.
V podhradí na břehu řeky Jizery pak začala vznikat osada, ke které následující století nebyla právě přívětivá.
Ve 13. století Mladou Boleslav zničily boje mezi panstvem, v 15. století ji opakovaně pustošily husitské války a v 17. století se jí prohnala třicetiletá válka.
I přes tyto útrapy se městu dařilo – například v roce 1518 zde učenec Mikuláš Klaudyán, mimo jiné autor první tištěné mapy Čech, založil tiskárnu a od 18. století se město začalo stávat centrem průmyslu.
Nejvýznamnějším z řady podniků se ukázala být továrna na jízdní kola Slavia založená roku 1895.
Z ní se totiž zanedlouho stala továrna na motocykly a poté automobilka Laurin & Klement – dnešní Škoda Auto, která je největší společností v České republice.
Zdroj: www.ceskamincovna.cz