Škoda investuje do přestavby teplárny. Ško-Energo bude spalovat biomasu

 Škoda investuje do přestavby teplárny. Ško-Energo bude spalovat biomasu

Foto: Škoda Auto / Ilustrační

Automobilka Škoda Auto investuje přes dvě miliardy korun do přestavby své teplárny Ško-Energo, která teplem zásobuje výrobní závod, ale i domácnosti a další firmy v Mladé Boleslavi. Teplárna bude spalovat pouze biomasu. Přestavěná teplárna má být uvedena do provozu do konce roku 2025, řekl dnes novinářům člen představenstva Škody Auto Michael Oeljeklaus.

Teplárna nyní spaluje uhlí ze 70%

Mladoboleslavská teplárna nyní zhruba ze 70 procent spaluje uhlí, zbývající třetinu tvoří právě biomasa. Přestavbou na stoprocentní spalování biomasy se ušetří zhruba 400.000 tun CO2 ročně.Což odpovídá emisím CO2, které vyprodukuje 40.000 obyvatel ČR za celý rok,“ uvedl Oeljeklaus. Biomasu chce Škoda používat s využitím štěpky z českých státních lesů.

Využívání recyklované vody

Škoda chce v druhé polovině dekády ve všech českých závodech dosáhnout uhlíkové neutrality, od roku 2020 je CO2 neutrální například závod Vrchlabí.

Přispět k tomu má kromě přestavby teplárny například i využívání recyklované vody. V roce 2025 chce Škoda ve svých závodech používat pouze recyklovanou vodu z lokálních čističek, do tohoto projektu chce investovat 55 milionů eur (asi 1,4 miliardy Kč). Oproti roku 2010 se již podařilo snížit spotřebu vody o 37 procent, zhruba 44 procent nyní tvoří recyklovaná voda.

Na investice nemá mít vliv ani pandemie ani nedostatek čipů

Investice do udržitelnosti neovlivní podle Oeljeklause ani pandemie koronaviru, ale ani krize s nedostatkem čipů.

Peníze na investice, například na přestavbu teplárny nebo do recyklace vody, má podle něj Škoda na rezervních účtech a jsou tak připravené k použití. „Budeme trvat na dodržení původních plánů, pandemie ani nedostatek polovodičů nám v tom nemůže zabránit,“ dodal Oeljeklaus.

Člen představenstva Karsten Schnake uvedl, že pandemie covidu naopak urychlí přechod k ekologičtější výrobě. Kvůli covidu je například problém s dodávkami plastů, což automobilku donutilo začít rychleji používat recyklované materiály. „Jsou velké problémy s dodávkami plastů a díky tomu jsou ty recykláty mnohem dostupnější a zajímavější, proto předpokládám, že v nových vozech budeme využívat recyklované materiály,“ řekl Schnake. Recyklované výrobky jsou navíc podle něj mnohdy levnější.

Zdroj: ČTK

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share This