V Mnichově Hradišti odstřelili osmdesátimetrový komín v bývalém areálu Liaz
V části Mnichova Hradiště Haškov na Mladoboleslavsku dnes dopoledne pracovníci specializované firmy odstřelili dvaaosmdesátimetrový komín v bývalém areálu společnosti Liaz. Firma použila k odstřelu osm kilogramů plastické trhaviny a téměř 130 elektrických rozbušek. Železobetonový komín sloužil od roku 1970 k výrobě tepla nebo k ředění plynných škodlivin z výroby. Na jeho místě nechá developer postavit novou skladovací halu, řekl za společnost Finapra David Borkovec. Poslední auto značky Liaz v Mnichově Hradišti vyrobili v roce 2003.
„Pomocí trhaviny jsme vytvořili v dříku komínu destrukční řez, který způsobil pád komínu do požadovaného směru. Pro vytvoření destrukčního řezu bylo použito osm kilo plastické trhaviny a 128 elektrických rozbušek umístěných ve vývrtech,“ uvedl Borkovec.
Část areálu kolem komína se v době odstřelu v 10:00 uzavřela, na okolí dohlíželi policisté a bezpečnostní agentura.
Společnost koupila areál bývalého Liazu nedaleko dálnice D10 v roce 2016. „Brownfield se snažíme rozvíjet, abychom z něj vytvořili moderní industriální park se zaměřením na logistiku a lehkou výrobu,“ řekl dále Borkovec. V roce 2019 postavila firma v areálu první skladovací halu.
Komín postavila v roce 1970 firma Teplotechna Olomouc. Po mladoboleslavském komíně automobilky Škoda byl druhým nejvyšším v oblasti a jeho stavba tehdy vyšla na více než 1,2 milionu československých korun. Nosnou část komínu tvořily betonové prefabrikáty s vloženou ocelovou výztuží. Na ochozu komínu byly po desetiletí retranslační stanice, které se letos přesunuly na novou věž u silnice II/610. Komín byl z dálky viditelným navigačním bodem. „Dříve, když jeli pracovníci firmy Liaz po výše položených silnicích v okolí, viděli a orientovali se podle komínu, kterým směrem se nachází jejich, nyní již bývalé pracoviště,“ uvedl ve vzpomínce regionální historik a bývalý zaměstnanec Liazu Vratislav Šverma.
Samostatný podnik Liaz v Mnichově Hradišti vznikl v roce 1953. V nejproduktivnějších letech zaměstnával kolem 2500 lidí a denně vyrobil zhruba 45 nákladních aut. Od devadesátých let se společnost kvůli ztrátě východních trhů a nástupu konkurence ze západu potýkala s problémy. V roce 2001 byl na podnik vyhlášen konkurz a opakované dražby, nepomohly ani změny majitelů a podnik skončil. V roce 2004 koupila areál společnost Stavmek, vyráběla stavební stroje a jejich součásti. V roce 2013 však firma zkrachovala.
Zdroj: ČTK