Neštěstí v Bezděčíně

 Neštěstí v Bezděčíně

Na přejezdu v Bezděčíně se před 50 lety srazil autobus s vlakem, zemřelo 23 lidí

Je pondělí 28. července 1969.

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky skončili v práci a vyráží autobusy na cestu domů.

Pro některé z nich je to poslední cesta.

Ve 22:47 se na přejezdu v Bezděčíně střetává autobus s přívěsem mířící do Benátek nad Jizerou s vlakem, který míří z České Lípy do Nymburka.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé BoleslaviBilance je tragická.

Nehodu nepřežilo 23 lidí, další člověk umírá později v nemocnici.

Dalších šest lidí se zranilo těžce a 23 lehce.

Bez zranění vyvázlo jen pár šťastlivců.

Neštěstí podle vyšetřovatelů způsobila závorářka, která na svém stanovišti usnula a nestáhla závory před přijíždějícím vlakem.

Probouzí ji až obrovská rána.

Vybíhá ven a ve zmatku stahuje závory.

Je ale pozdě.

Několik desítek metrů od přejezdu, směrem k nadjezdu, na kterém dnes vede dálnice D10, leží převrácený, zdemolovaný vrak autobusu a osobního přívěsu.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé Boleslavi

Vlak zastavil po 200 metrech až za nadjezdem, vezl přes 200 cestujících, ve vlaku se lehce zranil pouze jeden člověk.

Podle vyšetřovacího spisu jel vlak 50 až 60 kilometrů v hodině.

K přejezdu přijíždí z oblouku, strojvedoucí tak až do posledního okamžiku nemohl vidět, že závorářka nespustila závory a na koleje tak vjíždí téměř plně obsazený autobus.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé Boleslavi

Když strojvedoucí uviděl zvednuté závory a autobus, bylo už pozdě. “Ihned jsem uzavřel regulátor a bezprostředně nato jsem použil rychlobrzdy. Zastavil jsem za nadjezdem asi o délku tří až čtyř vozů,” uvedl strojvedoucí u výslechu.

Rozhodnutí soudu je jasné: závorářka si za způsobenou tragédii odsedí pět let.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé Boleslavi

V roce 1972 je ale z vězení zpět na svobodě, a to kvůli špatnému zdravotnímu stavu.

Trpěla rakovinou.

Podle nepotvrzených informací krátce nato zemřela.

Za viníka nehody byl označen také řidič autobusu, který se dle spisu před vjetím na přejezd nepřesvědčil, zda nejede vlak.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé Boleslavi

Řidič ale při nehodě zemřel
, soud tak odsoudil pouze závorářku.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé Boleslavi

Trať je v současné době frekventovaná, především kvůli nákladním vlakům jezdícím do závodu automobilky Škoda.

I tehdy šlo ale o hojně využívanou trať, denně tudy projelo kolem 50 vlaků.

Silnice byla tehdy hlavním tahem, denně přes přejezd přejelo asi 4000 aut.

Stažené závory často způsobovaly dopravní komplikace, kolony před přejezdem dosahovaly podle dobových informací až dvou kilometrů.

Po nehodě zmizely z přejezdu i ručně ovládané závory, stal se tak paradoxně nebezpečnějším než před tragickou nehodou.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé Boleslavi

Závory se sem vrátily až v roce 2009, 40 let od osudné srážky.

Událost dnes na místě nepřipomíná žádný důstojný pomník, nezmiňuje se o ní ani tabule, která pojednává o historii Bezděčína a stojí asi 50 metrů od přejezdu.

Železniční neštěstí v Bezděčíně u Mladé Boleslavi

Pár metrů od silnice stojí pouze zarostlý kříž, jeho autor je neznámý.

Zanechat odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share This