Jak Praha díky taxíkům značky Laurin & Klement získala punc velkoměsta

 Jak Praha díky taxíkům značky Laurin & Klement získala punc velkoměsta

Taxíky značky LAURIN & KLEMENT v roce 1907 před pražským Světozorem.

Praha se před 115 lety díky automobilce LAURIN & KLEMENT stala prvním městem rakousko-uherské monarchie, které zavedlo taxislužbu. Netrvalo dlouho a taxiverze spolehlivých laurinek sloužily i ve Vídni či Paříži.

Záměr zavést v Praze taxislužbu avizoval mladoboleslavský podnik o velikonočních svátcích roku 1907 na Mezinárodní výstavě automobilů v Praze. Časopis Epocha tehdy psal: „Z českých firem se repraesentovala největším počtem vozů čilá česká světoznámá firma LAURIN & KLEMENT, o níž možno říci, že její stánek byl z celé výstavy největší i nejzajímavější rozmanitostí vystavovaných předmětů.“ Redaktor upozornil také na „automobilní drožku taxametrovou s motorem 10/12 HP, kterou právě firma tato chce v Praze zavést.

Taxíky značky LAURIN & KLEMENT v roce 1907 před pražským Světozorem.

Zakladatelé značky L&K, mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, si od počátku svého podnikání uvědomovali význam dostupnosti individuální mobility širší veřejnosti. Ostatně první automobil L&K VOITURETTE A patřil tehdy k cenově nejdostupnějším. V rámci Rakouska-Uherska se Mladoboleslavským brzy podařilo ovládnout trh, v roce 1908 připadalo na laurinky čelící konkurenci domácích i zahraničních výrobců více než 90 % prodeje vozidel do výkonu 10 koní.

Vzhledem k nevalné kvalitě tehdejších silnic a podstatně většímu komfortu, které poskytovaly vytápěné a prostorné železniční vagony, také příslušníci lépe situovaných vrstev cestovali do velkých měst raději vlakem. Autem se nechali dopravit jen na místní nádraží nebo z něj do hotelu či na místo schůzky. Václav Klement ale nikdy netrpěl provinčním uvažováním, inspiroval se moderními západními metropolemi s již tehdy hustým automobilovým provozem a se svým společníkem se rozhodl, že Praze dají punc světové metropole tím, že zavedou taxíky.

Rok 1907 a Praha má své první taxi. Foto: ČTK

Onen slavný den v historii nejen pražské, ale bez nadsázky středoevropské taxislužby nastal 7. září 1907. Provoz autodrožek první den zkušebně zahájil vůz LAURIN & KLEMENT B2, sekundovaly mu automobily modelu C2. Od následujícího dne si mohli Pražané dopřát jízdu prvními čtyřmi taxíky.

Takto to vypadalo na stanovišti taxíků na pražském Václavském náměstí v roce 1913.

Ještě více informací o zavedení taxislužby najdete v zde. Další povídání o zajímavých historických tématech najdete na ŠKODA Storyboard v sekci Zpátky do minulosti.

Zdroj: skoda-storyboard.com

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Share This