Letiště na Radouči
Proměny Radouče III: Počátky českého letectví na Radouči
V současnosti je o přírodním parku Radouč, který máme dnes spojený s aktivním odpočinkem a domovem syslů, hodně slyšet.
Je tomu tak zejména kvůli několikaletému tématu ochrany zmíněných syslů a současně kvůli nejasné budoucnosti jednoho z přilehlých pozemků.
O tom však později.
Rozhodli jsme, že prostřednictvím několika příspěvků představíme Radouč i z jiných úhlů pohledu.
Co jste možná nevěděli…
Letiště na Radouči
Na Radouči sledovaly stovky užaslých diváků první kroky českého letectví.
Roku 1910 a 1912 se zde uskutečnily dva významné lety, které obdivovali přihlížející.
Pilotem v případě prvního letu byl hlavní inženýr firmy Laurin & Klement Otto Hieronimus, který se strojem letěl ve výšce 60 metrů a vydržel ve vzduchu 26 minut.
Tehdy se v této souvislosti mluvilo o „triumfu doby“.
V druhém případe pilotoval letadlo slavný letec Jan Kašpar.
Létal v elipse mezi Radoučí a Kosmonosy ve výšce 150 metrů.
V roce 1919 zde proběhl první letecký den.
Ve 30. letech na Radouči vyrostlo oficiálně registrované letiště s hangárem.
Nedlouho po té zde začaly létat kluzáky.
Během druhé světové války se neudržovanému hangáru propadla střecha.
Letecký sport se zanedlouho po skončení druhé světové války definitivně přesunul na stávající letiště.
Minulé příspěvky:
Proměny Radouče I.: Nynější parčík, býval dříve hřbitovem
Proměny Radouče II.: Osud vojenského cvičiště a odpalování pum
Zdroj: Boleslavica ’14: vlastivědný sborník Mladoboleslavska. Mladá Boleslav: Muzeum Mladoboleslavska, 2014