Prvorepubliková MB – automobilka
Od Laurinky ke Škodovce
V obrazovém cyklu, který jsme nazvali Průvodce prvorepublikovou Boleslaví, a který vychází z výstavy uskutečněné v roce 2015 v Muzeu Mladoboleslavska, Vás zveme do časů první republiky, tedy do let 1918-1938.
Ve 20. a 30. letech se na okraji Mladé Boleslavi dál rozrůstal areál automobilky.
Plocha továrny se rozšířila především ve směru k Dukelské ulici a v roce 1928 musela být kvůli stavbě nových továrních budov dokonce zrušena stará cesta vedoucí ke Stakorám.
Výraznou novostavbou v areálu továrny se stala budova nové karosárny (viz níže) dostavěná v roce 1926; o dva roky později byly položeny základy k hale mechaniky.
Obě budovy byly následně propojeny a automobilka zde zřídila novinku – kompletní pásovou montáž vozů.
V průběhu 20. let byla postupně opuštěna stará značka Laurin&Klement a začala se užívat značka Škoda.
Tato změna souvisela s velkou reorganizací podniku, kdy se v roce 1925 mladoboleslavská automobilka spojila s plzeňskou Škodovkou.
V roce 1930 pak proběhla další reorganizace a továrna se stala součástí Akciové společnosti pro automobilový průmysl (ASAP).
Snímek z června 1924 (níže) upomíná na jeden z horších dnů v historii továrny, kdy vyhořelo oddělení brons motorů, tj. část továrny navazující na hlavní správní budovu stojící přímo na dnešní třídě Václava Klementa.
V továrně pak hořelo ještě dvakrát – v lednu 1929 v oddělení leteckých brzd a v září 1937 ve smaltovně.
Sylva Městecká, Muzeum Mladoboleslavska
Celý obrazový cyklus Průvodce prvorepublikovou Boleslaví, naleznete zde: PRVOREPUBLIKOVÁ MLADÁ BOLESLAV