Prvorepubliková MB – automobilka

 Prvorepubliková MB – automobilka

Od Laurinky ke Škodovce

V obrazovém cyklu, který jsme nazvali Průvodce prvorepublikovou Boleslaví, a který vychází z výstavy uskutečněné v roce 2015 v Muzeu Mladoboleslavska, Vás zveme do časů první republiky, tedy do let 1918-1938.

Ve 20. a 30. letech se na okraji Mladé Boleslavi dál rozrůstal areál automobilky.

Prvorepubliková MB Automobilka 1

Plocha továrny se rozšířila především ve směru k Dukelské ulici a v roce 1928 musela být kvůli stavbě nových továrních budov dokonce zrušena stará cesta vedoucí ke Stakorám.

Výraznou novostavbou v areálu továrny se stala budova nové karosárny (viz níže)  dostavěná v roce 1926; o dva roky později byly položeny základy k hale mechaniky.

Prvorepubliková MB Automobilka 2

Obě budovy byly následně propojeny a automobilka zde zřídila novinku – kompletní pásovou montáž vozů.

Prvorepubliková MB Automobilka 3

V průběhu 20. let byla postupně opuštěna stará značka Laurin&Klement a začala se užívat značka Škoda.

Tato změna souvisela s velkou reorganizací podniku, kdy se v roce 1925 mladoboleslavská automobilka spojila s plzeňskou Škodovkou.

V roce 1930 pak proběhla další reorganizace a továrna se stala součástí Akciové společnosti pro automobilový průmysl (ASAP).

Snímek z června 1924 (níže) upomíná na jeden z horších dnů v historii továrny, kdy vyhořelo oddělení brons motorů, tj. část továrny navazující na hlavní správní budovu stojící přímo na dnešní třídě Václava Klementa.

Prvorepubliková MB Automobilka 4

V továrně pak hořelo ještě dvakrát – v lednu 1929 v oddělení leteckých brzd a v září 1937 ve smaltovně.

Sylva Městecká, Muzeum Mladoboleslavska


Celý obrazový cyklus Průvodce prvorepublikovou Boleslaví, naleznete zde: PRVOREPUBLIKOVÁ MLADÁ BOLESLAV

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Share This