Prvorepubliková MB – automobily v ulicích
Automobily v ulicích města
V obrazovém cyklu, který jsme nazvali Průvodce prvorepublikovou Boleslaví, a který vychází z výstavy uskutečněné v roce 2015 v Muzeu Mladoboleslavska, Vás zveme do časů první republiky, tedy do let 1918-1938.
V realitě dnešních ulic přeplněných auty si lze už jen stěží představit takovou hustotu provozu, která v Mladé Boleslavi panovala v prvních desetiletích 20. století, kdy městem denně projelo jen několik desítek automobilů a při vstupu do vozovky chodcům hrozil daleko spíš střet s koňským povozem, nebo s neopatrným cyklistou.
Nejvíc frekventovanou silnicí mezi Mladou Boleslaví a Kosmonosy projelo v roce 1925 denně pouhých 150 automobilů, což s vynecháním pozdně večerních a nočních hodin znamená v přepočtu něco přes 12 aut za hodinu.
Jak už bylo řečeno, provoz nejen že nebyl nijak hustý, ale nejezdilo se ani nijak rychle.
Povolená rychlost
V roce 1927 byla nejvyšší dovolená rychlost v obcích stanovena na hranici 6 kilometrů v hodině, takže zdatný chodec mohl mimojedoucím autům docela dobře stačit.
Teprve v roce 1935 mohli jet řidiči v uzavřené obci rychlostí až 35 km/hod.
I tak ale nebyla o nehody nouze.
První autoškoly
Kdo se chtěl naučit řídit, mohl ve 20. letech navštěvovat kurzy „automobilní školy“ na zdejší průmyslové škole.
Kurzy stály 300 korun a trvaly zpravidla osm týdnů.
V roce 1933 už byly ve městě dvě další autoškoly – jedna na dnešní třídě Václava Klementa a druhá v Lukášově ulici.
Vůbec první autoškola v Mladé Boleslavi byla zřízena už v roce 1907, a to přímo při automobilce firmy Laurin&Klement.
Účastníci automobilového závodu ve stíhání balonu ve 20. letech na mladoboleslavském letním cvičišti.
Sylva Městecká, Muzeum Mladoboleslavska
Celý obrazový cyklus Průvodce prvorepublikovou Boleslaví, naleznete zde: PRVOREPUBLIKOVÁ MLADÁ BOLESLAV